Normaliza Abd Rahim (2014)
mengatakan bahawa penulisan blog adalah merupakan suatu proses dalam membantu
mempertingkatkan motivasi dalam kehidupan seseorang pelajar itu. Keunikan blog
ini dapat dilihat melalui prkongsian pengalaman, pendapat dan komen dalam
apa-apa sahaja topik yang diketengahkan. Oleh itu, bagaimana blog ini dapat
membantu pengguna atau pelajar adalah apabila penulisan blog ini dapat mengasah
bakat seseorang dalam penulisan secara kreatif. Seterusnya, antara keistimewaan
blog ini adalah pengguna sendiri akan merasa selamat dan selesa untuk berkongsi
hal-hal yang bersifat peribadi, kerana pengguna blog itu sendiri boleh memilih
siapa sahaja jemputan pembaca yang diinginkan dan terkawal.
Terdapat banyak kajian yang
melibatkan blog ini di mana blog ini merupakan suatu medium dialog di antara
penulis blog dengan pembaca, pembaca dengan pembaca dan penulis blog dengan
penulis blog yang lain. Hal ini dikatakan demikian oleh (Ferdig & Trammel,
2004). Selain itu, manfaat penulisan dalam blog ini juga mampu melatih para pelajar
dalam memperbaiki penulisan secara kritikan. Buktinya, melalui setiap daripada maklum
balas secara atas talian oleh teknologi tersebut, pelajar mampu menilai semula
penulisan mereka. Seterusnya, melalui kajian Zaini et. al. (2012) menyatakan
bahawa melalui penggunaan blog ini juga, para pengguna atau pelajar mampu
membentuk kemahiran menulis dalam pembelajaran bahasa. Manfaat penulisan pada
blog ini juga mampu dilihat melalui kajian Nadzrah Abu Bakar et. al
(2010) yang mengatakan bahawa penggunaan blog secara tidak langsung dapat
meningkatkan kemahiran bahasa yang kedua
bagi seseorang itu seperti membaca, menulis serta dapat meningkatkan keyakinan
diri.
Melalui tiga bentuk hasil kajian dan
perbincangan blog yang dilakukan ke atas pelajar universiti yang meceburi
bidang akademik yang berbeza, iaitu blog di dalam Pengajian Kesusasteraan, blog dalam Pembelajaran Bahasa dan blog dalam
Pembelajaran Teknologi. Borang soal selidik ini telah diedarkan kepada dua
jantina yang berbeza iaitu lelaki dan perempuan. Bagi pelajar yang mengambil
jurusan Kesusasteraan, mereka lebih cenderung dalam menulis karya-karya sastera
seperti puisi, cerpen, skrip drama dan pantun. Manakala bagi para pelajar yang
menceburi bidang bahasa mereka lebih cenderung menulis karangan yang berbentuk
akademik pada paparan blog misalnya surat, meluahkan perasaan dan teka-teki.
Akhir sekali, pelajar yang menceburi bidang teknologi pula lebih cenderung
menggunakan aplikasi video, audio dan gambar pada paparan blog mereka. Oleh
itu, benarlah bahawa sesuatu paparan pada blog seseorang terangkum pada bidang
atau latar belakang seseorang itu, namun tidak dapat disangkal lagi bahawa
penulisan blog banyak memberi kebaikan dan manfaat kepada penggunanya.
No comments:
Post a Comment